RE:THINK

#rethink #react #bærekraftsfilter #emballasje

I denne tiden begynner julehandelen for fullt. Derfor kjører vi i gang en kampanje med fokus på bærekraftig netthandel og eventuell unødvendig emballasje som ofte følger med. Vi vil gjerne at mange velger å gjøre bærekraftige valg når de handler julegaver. Mange butikker og nettbutikker har et «bærekraftsfilter» som skal hjelpe oss å ta disse valgene. Men hva betyr egentlig bærekraftsfilteret? Det er sikkert ikke bare vi som har irritert oss over mengder med unødvendig papir og plast og annet fyll når man bestiller varer på nettet. Med denne kampanjen ønsker vi å oppfordre forbrukere til å gi tilbakemelding til butikkene på innpakningen varer kommer i, og å etterspørre hva som ligger i et eventuelt bærekraftsfilter hos leverandøren.  

Bærekraftsfilteret er ofte brukt som et verktøy for å gjøre det lettere for forbrukeren og gi mer “åpenhet” rundt produksjon, og følge de globale retningslinjene innen FNs bærekraftsmål. Klesbutikker bruker flere såkalte miljøsertifiseringer som underbygger hva slags materiale som er brukt og produksjonen av disse. Det finnes flere forskjellige sertifiseringer, eller filter, noe som kan gjøre det vanskelige å egentlig vite hvor bærekraftig produktet egentlig er. Når det er såpass mange sertifiseringer og filter, kan det vise aktsomhet rundt miljø og sosial rettferdighet, eller så kan det bli misbrukt som en slags grønnvasking. Derfor er det er viktig at det er åpenhet og strenge krav til sertifiseringer, både nasjonalt og internasjonalt. 

 

Hvorfor kjører vi denne kampanjen?

 
Det er estimert at dette året kommer vi nordmenn til å handle rekordmange julegaver. Vi i RE:ACT ønsker at så mange som mulig vil ta bærekraftige valg når de handler, og vil også sette fokus på noen av FNs bærekraftsmål som er aktuelle når det kommer til produksjon, konsumpsjon og miljø. Vi synes det er viktig å informere forbrukere om at man faktisk har stor innflytelse på produsenter og butikker, og at man har mulighet til å si ifra. Det er også viktig å få god nok informasjon om bærekraftsfilter, og at de kanskje ikke alltid betyr det vi tror de betyr. Hva legger egentlig produsenter og butikker i begrepet «bærekraftig»?
 
Nr. 12 Ansvarlig forbruk og produksjon
Nr. 17 Samarbeid for å nå målene

Hvordan kan man delta?

Bruk stemmen din, og still spørsmål!

Vi har utarbeidet maler på brev eller e-poster man kan sende til butikker og bedrifter, og spørre dem om bærekraftsfilter, bærekraftighet og emballasje. Post gjerne brevet du sender på instagram, bruk hashtagene #rethink og #react og tagg gjerne react_norge. Om du skulle få svar, videresend det gjerne til oss på mail ingerjohanne@re-act.no. På denne måten kan vi sette tematikken på dagsorden, og få svar på viktige spørsmål. Del gjerne react_norge sine poster, og spre budskapet på den måten. Under finner du malene som du kan bruke:

Maler

1. Hei! Jeg liker butikken deres, men legger merke til at dere ikke har noe filter som hjelper oss med å ta mer bærekraftige valg. Som forbruker er jeg interessert i å gjøre bærekraftige valg i hverdagen, og dette ville vært med å gjøre avgjørelser enklere. Hvorfor har ikke deres butikk et bærekraftsfilter, eller mer fokus på bærekraft?

2. Hei! Jeg ser på nettbutikken deres at dere har bærekraftsfilter. Takk for at dere gjør det enklere å ta bærekraftige valg! Jeg lurer på hva legger deres bedrift i begrepet bærekraft, og hva som inngår i deres bærekraftsfilter?

3.  Hei! Jeg vil bare si at jeg er veldig imponert over deres nettbutikk og det fokuset dere har på bærekraft. Takk for at dere gjør det enkelt å ta informerte og bærekraftige valg!

4. Hei! Jeg som forbruker vil gjerne ta mer bevisste og bærekraftige valg når det kommer til forbruk og handel, og lurer derfor på hva deres bedrift gjør for å hjelpe forbrukerne med dette? Hva legger deres bedrift i begrepet bærekraft, og hva inngår i eventuelle bærekraftsfilter dere har?

Engelsk

1. Hi! I like your store, but why don’t you have a sustainability filter on your website, or more focus on sustainability?

2. It’s great that you have å sustainability filter, but what does the term sustainability mean for your business, and what is included in the sustainability filter?

3. Hi! I just wanted to say that I am very impressed by your online store and the focus you have on sustainability.

Emballasje

Hei! Jeg er fornøyd med handelen hos dere, men jeg lurer på hvorfor dere pakker inn varene i så mye emballasje? Jeg skjønner at varen må pakkes inn ordentlig for å komme trygt frem til meg som forbruker, men jeg synes det er synd når store deles av pakken min består av unødvendig emballasje. Som forbruker ønsker jeg å kutte ned på unødvendig forbruk, og tenker at dere kan ha mye å tjene på å kutte ned på emballasjen, både med tanke på forbruk av ressurser og med tanke på miljøet.

Engelsk

Hi! I am happy with my purchase with you, but I am wondering why you use so much packaging when sending the orders to the customers? I understand that some packaging is needed to ensure that the product arrives safely, but I think it’s a shame that large amounts of my order consists of unnecessary packaging. As a consumer I wish to cut down on unnecessary consumption, and I think that you would benefit from cutting down on packaging, both considering consumption of resources and the environment.

 
 
Scroll to Top