Bak kulissene av Black Friday; på bekostning av menneskerettigheter og miljø?

Når vi hører at det er salg på varer vi har ønsket oss lenge, glemmer vi ofte å tenke på
arbeiderne som har lagd produktet og hvordan dette påvirker miljøet. Dette gjør det
vanskelig for forbrukere å vite hva som er bærekraftig – selv med produkter som
markedsføres som “grønne” eller “miljøvennlige”. Reklamer for diverse varer gjør at vi har
lyst til å kjøpe den nyeste versjonen av produktet vi allerede har og eier, og dette er ikke
bærekraftig i lengden.
 
Store salgstriks, som Black Friday og Black weekend, får forbrukerne til å tro de har gjort “en
god deal” når de i realiteten blir lurt av de omgående reklamene om hvor mye billigere en
spesifikk vare har blitt og at du vil gjøre et kupp. Den kapitalistiske tankegangen gjør at klima
og menneskerettigheter ikke blir prioritert når det er salg og reklamer som aktivt bruker
skitne knep, som åpenbar grønnvasking og fristelser at du må ha produktet, for å tjene
penger.
 
Netthandel har gjort det mye enklere å handle tingene man trenger. Det har også gjort det
mer tilgjengelig å kjøpe varer vi ikke trenger, og har skapt et stort avfallsproblem og et
overforbruk- noe som ikke er bærekraftig. Vi har alle et ansvar når det kommer til vårt
personlige forbruk, men ikke all skyld ligger på forbrukerne. Selskaper og det lokale og
globale næringslivet har en stor påvirkning på hvordan kjøp- og salg-samfunnet har blitt i
dag. Derfor er vi som forbrukere nødt til å stille strenge krav til at butikker, næringslivet og
politikerne blir ansvarliggjort for å bryte menneskerettighetene.
Scroll to Top